Wat en voor wie
Voor wie is de Kleurenklok bedoeld?
Een Kleurenklok is een hulpmiddel dat steeds vaker gebruikt wordt binnen zowel het basis- als speciaal onderwijs en de (jeugd-)hulpverlening. Maar ook voor thuisgebruik: zeker wanneer kinderen dan zowel thuis als op school hetzelfde hulpmiddel kunnen gebruiken.
Model A (wandmodel) wordt met name groepsgewijs gebruikt.
Het model B (tafelmodel) is individueel te gebruiken. Model H (horlogemodel) is geschikt, om in individuele 'mobiele situaties' te worden gebruikt. Allen hebben ze als doel kinderen zelfstandig te leren werken.
De klok is in eerste instantie ontwikkeld voor kinderen met Autisme (PDD-NOS) en ADHD, maar inmiddels worden Kleurenklokken nu gebruikt voor alle kinderen. De Kleurenklok kent dus nu al vele gebruikers:
• leerkrachten in basis- & speciaal onderwijs (kleuterklassen en onderbouw)
• remedial teachers
• speltherapeuten
• ouders in thuissituaties
• pedagogisch medewerkers van diverse doelgroepen.